Thursday, April 16, 2009

Seorang daie...

Nak kongsi sesuatu buat daie-daie yang sedang berjuang...Mungkin pernah didengari sebelum ini,cuma sekadar perkongsian dan peringatan buat diriku

~Seorang ibu pernah mengatakan :

" aku ingin dakwah terlihat dalam setiap perbuatanku,setiap kali aku bergaul dengan jiranku, aku ingin mereka rasakan kemanisan iman dan Islam. Setiap kali jiranu melihat kebahagiaan rumahtanggaku aku ingin mereka merasakan keindahan Islam..

Itulah yang imgin kita bentuk dalam diri kita. Kalau boleh, kita nak setiap perbuatan kita menjadi manifestasi dakwah itu sendiri. Pelajaran,hubungan dengan keluarga,dan sahabat adalah dakwah. Semoga kita dapat merealisasikannya..

Nak berkongsi satu kisah lagi, tentang As-syahid Imam Hasan Al-banna

As-syahid Imam Hasan Al-banna dakwahnya menyinari hati umat manusia pada saat itu. Dia berdakwah sehingga ke kawasan perkampungan di gunung-gunung yang tertinggi. Semua manusia mengenalinya. Tanyakan sahaja di jalanan saat itu, kenalkah kamu dengan As-syahid Imam Hasan Al-banna,pasti semua mengenalinya kerana kerja kerasnya di dalam perjuangan dakwah.

Lihat bukan? Betapa dihormati dan disanjungi pejuang Islam ini atas dasar kerja-kerja dakwah yang dilakukan dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh. Memang diakui, untuk berjaya dalam sesutu bidang dan pelajaran kita kena berusaha. Itu sunnatullah. Tapi kemenanggan Islam takkan tertegak dengan kata-kata,dengan mimpi sahaja. Untuk pastikan kejayaan dakwah, kita juga kena berusaha. Itu juga adalah sunnatullah. Kemenangan Islam memerlukan pengorbanan dari pengikutnya.

Ana ada terbaca satu kisah ni. Tulisannya benar-benar terkesan dihati. Kisa ini menceritakan tentang seorang wanita yang terkena penyakit disebabkan poliovirus sejak kecil. Kisah ini benar, dan dinamakan wanita ini sebagai A.

A perlukan tongkat untuk berjalan. A tak berapa cantik,tak slim dan tak tinggi seperti wanita-wanita lain yang cantik-cantik. Cuma satu sahaja kelebihan A,dia ingin sesiapa sahaja yang melihatnya mengucapkan SUBHANALLAH.

Keinginan A tercapai. Bila A belajar di sekolah menengah dan berjaya, manusia yang ditemuinya mengucapkan SUBHANALLAH...
Bila A masuk universiti, sekali lagi orang ramai mengucapkan SUBHANALLAH...
Bila A menyudahkan pelajarannya, sekali lagi orang mengucapkan SUBHANALLAh...
Dan sekali lagi orang mengucapkan SUBHANALLAh bila a mengahwini seorang lelaki yang kacak dan beriman...
Orang ramai juga tertanya-tanya,apakah yang mkampu diberi oleh A kepada suaminya?
Takdir telah menentukan sebaiknya , Allah telah kurniakan A dan suaminya 3 orang anak yang comel dan sempurna.sekali lagi orang mengucapkan SUBHANALLAH...
Dengan kecacatannya A mampu membuat orang memperingati Allah...
Sejarah menunjukkan kita, rupa paras bukan persoalan utama.

ingat lagi cerita tentang Abdullah b. Ummi Makhtum? Dia sahabat nabi yang buta. Dia mahu membawa panji bendera Islam. Ktanya buta menyebabkan dia tak takut kerana dia tak dapat lihat jumlah bilangan tentera musuh. Akhirnya dia syahid. mayaynya tak dapat dicam sebab banyak sangat luka parah yang dialaminya.
Kita lihat juga As-syahid Sheikh Ahmad Yasin, dia cacat...Duduk di atas kerusi roda. Tapi apa yang dilakukan? HAMAS berdiri dengan izzah...Musuh menggeruninya.

Semoga kisah-kisah ini banyak memberi kita kesedaran dan membakar semangat kita untuk menyambung perjuangan Islam...Moga-moga Alllah tetapkan hati-hati kita dijalan ini dan kita bukan sekadar cakap dan bersemangat,tetapi apa yang penting kita laksanakannya demi mencapai keredhaannya...Amin.




~Sabiluna jihad, Innallahama'ana~



2 comments: